Aurelian Isar, cercetător IFIN-HH: „Tinerii de la Școala de vară sunt pasionați de cunoaștere”

Aurelian Isar, șeful Departamentului de Fizică Teoretică din Institutul de Fizică și Inginerie Nucleară, este mentor al temei 20 (”Introducere în teoria corelațiilor cuantice și a procesării cuantice a informației”) la Școala de vară de Știință și Tehnologie, ediția a IV-a, 2021. După o scurtă prezentare a activității lui în cadrul evenimentului care se desfășoară zilele acestea pe platforma științifică de la Măgurele, cercetătorul a răspuns câtorva întrebări despre importanța unor astfel de inițiative pentru viitorul tinerilor pasionați de știință.

 

  1. Ce v-a determinat să deveniți mentor la Școala de vară de anul acesta? 

Am mai fost și în alte ediții și întotdeauna este o mare plăcere să putem să prezentăm tinerilor activitățile noastre, în măsura în care putem să ne facem înțeleși la nivelul elevilor de liceu, noi fiind la nivel de cercetare științifică avansată. Important este să le trezim interesul și pasiunea pentru știință în general, și pentru fizică în particular.

  1. Cum vi se par elevii cu care lucrați la această temă?

Elevii cu care am lucrat din grupa noastră, dar probabil și ceilalți elevi participanți la Școala de vară, la celelalte teme, sunt foarte pasionați de a cunoaște, de a înregistra cunoștințe noi, de a observa deschideri care sunt importante în  cercetarea actuală. Sunt interesați, pun întrebări, sunt foarte atenți și sper să le ajute în alegerea domeniului lor de activitate și în alegerea direcțiilor lor în viață și de studiu. Ei deocamdată sunt doar în clasele de liceu, dar, prin informațiile pe care noi le oferim, le deschidem perspective, ca să-și aleagă direcția de viitor în deplină cunoștință de cauză.

  1. Considerați că acești elevi au perspective de carieră în domeniul științific, în România?

În cea mai mare măsură, se pare că manifestă atracție pentru cercetarea științifică, dar asta e greu de stabilit la momentul actual, întâi trebuie să termine liceul și după aceea, în facultate, ei își vor da seama dacă merg pe drumul cercetării științifice sau merg în alte direcții, de a aplica în viață cunoștințele, devenind profesori, eventual la liceu sau la școli generale. Deci, este deocamdată devreme să stabilim dacă au perspectivă, trăsături și calități pentru cercetare științifică.

  1. În legătură cu Școala de vară, considerați că există destule astfel de evenimente pentru promovarea științei în România?

În România… nu cred că sunt foarte multe evenimente care ajută la promovarea științei, însă în mod categoric Școala din Măgurele este un exemplu de ceea ce trebuie făcut și ceea ce poate fi făcut, astfel încât să transmitem, să facem cunoscut în rândul cât mai multor elevi, în rândul cât mai multor școli… nu numai din orașele mari, dar și din orașele mai mici care nu au aceste posibilități, deci să le facem cunoscute perspectivele admiterii și continuării studiilor în instituțiile de învățământ superior. Exemplul de la Măgurele poate fi aplicat și de alte centre științifice din țară, care să promoveze în rândul elevilor din licee, chiar și din școli generale, importanța cercetării științifice, care se află, până la urmă, la baza progresului în tehnologie și, în general, în întreaga activitate de zi cu zi.

  1. Au tinerii de liceu nevoie de modele din lumea științei?

Nu știu în ce măsură, dacă toți elevii de liceu au nevoie de astfel de modele. Poate unii dintre ei își găsesc singuri modelele, însă sunt sigur că sunt binevenite. Noi încercăm, cercetătorii din IFIN-HH, dar și cercetătorii din celelalte institute de pe platformă, încercăm să le prezentăm experiența prin care am trecut noi în decursul activității noastre de cercetare științifică. Iar dacă ei observă la noi calități sau exemple pe care să le poată urma în drumul lor în viață, atunci suntem bucuroși să fim acele persoane care să le putem fi exemplu.

  1. Există ceva ce ați schimba la experiența Școlii de vară?

Vreau să spun că și în prezent nivelul Școlii de vară, nivelul cursurilor, nivelul prezentărilor, nivelul organizării este foarte înalt, după părerea mea. Deci, ar fi bine să fie continuată activitatea acestor Școli de vară ca și până acum. Sigur că există, poate, loc de îmbunătățire sau de diversificare a metodelor sau programelor care se derulează în decursul celor două săptămâni de școală, dar asta se poate face în mod natural. Deci, îmbunătățirea aceasta vine în mod natural: organizatorii sunt foarte pasionați, sunt foarte apropiați de grupurile de elevi sau de grupurile de profesori, pentru că este și o activitate specială, organizată pentru profesori, și sunt convins că organizatorii, cu ajutorul informațiilor sau feedback-urilor pe care la primesc de la mentori vor îmbunătăți din mers această activitate de organizare și sunt convins că în continuare edițiile următoare ale Școlii de vară de la Măgurele se vor situa la un nivel cel puțin egal cu cel de anul acesta.

Acest articol a fost realizat în cadrul Școlii de vară de Știință și Tehnologie 2021, la tema Comunicarea Științei. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

Up ↑

%d bloggers like this: